Przejdź do treści
Źródło artykułu

Symulator Bryzy

Dzisiaj mija 10 lat od wprowadzenia do użytkowania w lotnictwie Marynarki Wojennej symulatora TL-28B. Jedyny jak dotąd symulator samolotu Bryza w ciągu dekady szkolenia pilotów lotnictwa morskiego i Sił Powietrznych wylatał ponad 7200 godzin.

10 lat temu, 15 grudnia 2000 roku, po wprowadzeniu na wyposażenie lotnictwa morskiego samolotów typu Bryza, na lotnisku w Siemirowicach oddano do użytkowania symulator TL-28B przeznaczony do szkolenia i egzaminowania załóg tych maszyn. Urządzenie symuluje właściwości realnego lotu, działanie i sterownie silnikami oraz funkcjonowanie wszystkich systemów pokładowych. Zastosowane w nim rozwiązania pozwalają na kontrolowanie działania załogi i wpływanie na przebieg lotu poprzez wprowadzanie przez instruktora zmian warunków lotu, złożoności sytuacji radionawigacyjnej oraz symulowanie usterek poszczególnych układów. Symulator przeznaczony jest również do szkolenia z postępowania w sytuacjach awaryjnych i niebezpiecznych.

Zakres szkolenia na TL-28B obejmuje między innymi:

  • zapoznanie z kabiną, rozmieszczeniem i funkcjonowaniem przyrządów i urządzeń sterowania;

  • trening sterowania silnikami, układami samolotu oraz wyposażeniem specjalnym, łącznie z kontrolą ich prawidłowego funkcjonowania;

  • trening kierowania samolotem podczas kołowania na ziemi z orientacją wizualną;

  • start i lądowanie z orientacją wizualną w warunkach meteorologicznych zwykłych i trudnych, w dzień i w nocy;

  • trening pilotażu obejmujący zapoznanie z właściwościami aerodynamicznymi samolotu we wszystkich zakresach lotu i pracy zespołu napędowego oraz zróżnicowanych warunkach pogodowych;

  • trening nawigacyjny oraz pilotowanie samolotu po trasie z wykorzystaniem wyposażenia radionawigacyjnego;

  • trening zbliżania i podejścia do lądowania według warunków specyficznych dla wybranego lotniska.

 

kabina symulatora TL-28B/ fot. Sławomir Bunia

TL-28B ma pełną wizualizację lotnisk Marynarki Wojennej a także możliwość wprowadzenia danych nawigacyjnych innych lotnisk (podejście do lądowania odbywa się wówczas według przyrządów). Podczas treningu można wprowadzać zmiany warunków atmosferycznych (wiatr, opady, turbulencja, zachmurzenie, mgła) oraz symulować stan drogi startowej (sucha, mokra, zaśnieżona, oblodzona). Symulator umożliwia również wykonywanie lotów patrolowych oraz lotów na poszukiwanie rozbitków na morzu. Dzięki ruchomej podstawie szkoląca się załoga ma możliwość realnego odczuwania wykonywanych manewrów.

Na symulatorze szkolą się załogi samolotów patrolowo – rozpoznawczych, monitoringu ekologicznego i transportowych Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej oraz załogi z jednostek Sił Powietrznych posiadających na wyposażeniu Bryzy: 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego i 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Od popczątku tego roku TL-28B wylatał ponad 800 godzin.


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony